تبلیغات
كارشناسی تكنولوژی وگروههای آموزشی شهرستان سراوان - فرهنگ تحقیق وپژوهش در مدارس

فرهنگ تحقیق وپژوهش در مدارس

تاریخ:یکشنبه 13 آذر 1390-09:56 ق.ظ

مقدمه:

تحقیق و پژوهش در كشف حقایق و شناخت مسائل، ضرورتی ناگزیر است. از همین رو فلاسفه، علما، دانشمندان و پژوهشگران رشته‌های علمی مختلف همواره برای یافتن پاسخ سؤالات خود، به دنبال تحقیقاتی بوده‌اند كه از صحت و اطمینان بیشتری برای رسیدن به حقیقت و تشخیص مسائل برخوردار باشند. مسأله تحقیق در حوزه تعلیم و تربیت كه محور اصلی آن انسان است، از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است.

در شرایط كنونی آگاهی از روش‌های متنوع تحقیق، این امكان را برای پژوهشگر به‌وجود می‌آورد كه با توجه به موضوع تحقیق، روش مشخصی را اختیار كند و كار تحقیقی خود را به انجام برساند. از گذر تمرین‌ها و فعالیت‌های پیگیر تحقیقاتی، به‌تدریج محقق به جایی خواهد رسید كه خود می‌تواند درباره‌ مسائل جامعه، با خاطری مطمئن‌تر و چشمی بازتر به پژوهش بپردازد و از این طریق كمبودی را كه در حال حاضر در اثر فقدان روش‌های مدرن تحقیق به چشم می‌خورد، به نحوی جبران كند.

نقش تحقیق و پژوهش در مدارس

فراهم نمودن شرایطی برای تحقیق، پاسخی به نیاز جوانان و نوجوانان برای مطالعه است. اگر امروز ذهن كودك و نوجوان، به تحقیق و پژوهش گره نخورد، فردا در انجماد و ركود ذهن‌ها كه به نخواندن عادت كرده‌اند، امید روئیدن و شكفتن نمی‌توان بست. باید در كنار مطالعات درسی، فرصت‌هایی فراهم آورد تا دانش‌آموزان همراه با معلم به كتابخانه بروند و از همان آغاز روش بهره‌وری از كتاب و شیوه‌ی درست تحقیق و پژوهش كردن را بیاموزند و این وابسته به آن است كه نخست كتاب و كتابخانه‌ را در‌یابیم و باور كنیم كه هیچ ستمی بزرگ‌تر از این نیست كه برای «‌فكر» دانش‌آموزانمان چاره‌جویی نكنیم. باید شعله‌ی شوقی را كه در جان كودك و نوجوان است برافروزیم و بر تب مطالعه و تحقیق و پژوهشگری وی بیفزاییم تا ره‌آورد این نسل، فردایی باشد بارور و شكوفا، با انسان‌هایی كه هیچ لذتی را با لذت مطالعه و تحقیق معاوضه نمی‌كنند.

تحقیق در مدرسه، راهی برای «اندیشه‌ورزی» است. بنابراین نمی‌توان مسأله تحقیق در كلاس درس را وظیفه دانست، یا آن را با تكلیف درسی هم‌سنگ كرد. به بیان دیگر، نمی‌‌توان تحقیق در مدرسه را تحمیل كرد زیرا هر امر تحمیلی بیزاری و خستگی می‌آورد و وارد دنیای یادگیری‌های ثمربخش نمی‌شود.

ایجاد فضا برای تفكر جوشان، آغاز حركت برای جست‌وجو، كنجكاوی، تفحص، بررسی و تحرك است كه همه این واژه‌ها را می‌توان در واژه‌ی تحقیق خلاصه كرد. ابتدا باید دانه‌ی راز و رمزی یا مسأله و معمایی را در ذهن دانش‌آموزان كاشت و آبیاری كرد تا سبز شود، نهال شود، جلوه‌ كند، بارور شود و میوه دهد.

پیشنهادها:

1- به دانش‌آموزان در مقاطع مختلف برای دستیابی به پاسخ مسائل حل‌نشده كمك كنیم.

2- تفكر منطقی و روحیه كاوشگری در دانش‌آموزان را پرورش دهیم.

3- مهارت‌های مشاهده، مصاحبه و توصیف دقیق مسائل را به دانش‌آموزان به خوبی آموزش دهیم.

4- تفكر و نگرش دانش‌آموزان را نسبت به تحقیق و پژوهش اصلاح كنیم، زیرا بزرگ‌ترین مانع در سر راه تحقیق غالباً نگرش و دید كنونی شاگردان است.

5- فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان دانش‌آموزان را با عادت دادن آنها به تفكر منطقی و به وجودآوردن محیطی برای یادگیری كه از ابهامات و اسرار برخوردار باشد، گسترش دهیم.

6- افق دید و جهان‌بینی علمی دانش‌آموزان را گسترش دهیم تا روحیه تحقیق در آنها نهادینه شود.

7- مدارس شیوه‌های نو را آزمایش و تجربه كنند و خود پدیدآورنده‌ی هرگونه تحول و نوآوری در آموزش باشند تا دانش‌آموزان از طریق تحقیق فعال به سطح بالاتری از درك و فهم برسند.

8- دانش‌آموزان را با مسائل مجهول و حل‌نشده درگیر كنیم، همان‌طوری كه فرانكلین دانشمند و نویسنده قرن هیجدهم می‌گوید: «اگر به من بگویی، فراموش می‌كنم، اگر به من بیاموزی، به خاطر نمی‌آورم، اما اگر تحقیق كنم یاد می‌گیرم».

10- به دانش‌آموزان مطالبی آموزش دهیم كه آنها را به تحقیق وادار كند تا خود به فكر افتند و آنچه‌ را كه نمی‌دانند، یا آنچه را كه می‌خواهند بدانند، كشف كنند.

11- انگیزه یادگیری مطالب نو را در دانش‌آموزان ایجاد كنیم زیرا یادگیری بدون انگیزه، سد راه تحقیق و كشف مسائل و مطالب جدید می‌شود.

12- توجه داشته باشیم كه گسترش فرهنگ تحقیق نیازی به یاد دادن‌های دشوار ندارد. فقط باید كنجكاوی‌های شاگردان را برانگیخت تا آنها خود به امر تحقیق بپردازند. با بر هم زدن تعادل ذهنی دانش‌آموزان، آنان را به تحقیق وادار كنیم زیرا عشق به دانستن مهم‌تر از خود دانستن است و ارزش هر شاگرد به میزان سؤالاتی است كه در ذهن خود می‌پروراند.

خلاصه تحقیق:
1- عنوان پژوهش: باید ضمن رسا بودن، روشن و قابل فهم بوده و با برنامه معلم پژوهنده همخوانی داشته باشد و نشانگر تغییر باشد.
2- مقدمه : به دو بخش معرفی و آشنائی اشاره گردد.
3- بیان مساله :

  • مساله به وضوح بیان شودیعنی ابعاد مساله به درستی تحلیل شود.
  • ویژگی افرادی كه مساله به آن ها مربوط می شود به روشنی توصیف شود.
  • اهمیت مساله كاملا توصیف شود
  • عوامل و دلایل احتمالی ایجاد مساله بیان شود.
  • روش های احتمالی حل مساله و از طریق« پیشینه تحقیق و به صورت مستند » بیان گردد..
  • وضعیت یا موقعیتی كه باید تغییر كند دقیقا مشخص شود.
    4- شیوه گردآوری اطلاعات :
  • شیوه جمع آوری اطلاعات دقیقا بیان شود « پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و اسناد و مدارك و ...».
  • دلایل لازم مبنی بركفایت اطلاعات و نحوه استفاده از ابزار جمع آوری اطلاعات.
  • اطلاعات قابل ارزشیابی علمی باشد.
    5- تعریف وتبیین واژه های كلیدی :تعریف نظری اصلاحات كلیدی با بیان منابع و همچنین تعریف عملیاتی اصطلاحات كلیدی.
    6- ارائه روش های پیشنهادی جهت حل مساله :
    7- اقدام و اجرای راه حل های پیشنهادی :
  • توصیف اجرای راه حل اجرا شده به طور دقیق.
  • بیان اجرای راه حل پیشنهادی با كمك و مشاركت همكاران.
  • دقت در بیان تعدیل ها پس از اجرا و نظارت بر راه حل ها.
    8- ارزیابی نتایج :
  • مشخص شود كه اقدام شما تا چه حد توانسته است در رفع مشكل یا مساله موثر باشد.
  • ویژگی های خاص طرح اقدام پژوهی شما كه نشان دهنده رویكرد نوآورانه باشد بیان شود.
  • مشخص شود كه طرح اقدام پژوهی شما تا چه اندازه می توانددارای ارزش علمی و عملی است.
    9- بیان محدودیت ها و موانع : محدودیت ها و موانعی كه در انجام تحقیق با آن روبرو بوده اید ، بیان شود.
    10- پیشنهادات : پیشنهادات خود را به كسانی كه می خواهند ازیافته های تحقیق و تجربه شما استفاده نمایند ، بنویسید.

كارشناسی تكنولوژی وگروههای آموزشی شهرستان سراوان


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
jenebliler.jimdo.com
دوشنبه 9 مرداد 1396 05:30 ق.ظ
I every time used to read paragraph in news papers but now as I am a
user of internet therefore from now I am using net for articles or reviews, thanks to web.
What is distraction osteogenesis?
جمعه 6 مرداد 1396 05:46 ب.ظ
Thanks very interesting blog!
manicure
شنبه 2 اردیبهشت 1396 11:53 ب.ظ
Oh my goodness! Awesome article dude! Thanks, However I am having issues with your
RSS. I don't understand why I am unable to join it.
Is there anybody having the same RSS problems? Anybody who knows
the solution can you kindly respond? Thanks!!
BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 03:58 ب.ظ
I loved as much as you'll receive carried out right here.
The sketch is tasteful, your authored material
stylish. nonetheless, you command get got an nervousness
over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this hike.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر