تبلیغات
كارشناسی تكنولوژی وگروههای آموزشی شهرستان سراوان - استرس و مدیریت زمان

استرس و مدیریت زمان

تاریخ:شنبه 11 دی 1389-09:57 ب.ظ

استرس و مدیریت زمان

 

ناتوانی در تمرکز موجب می شود که تصمیم گیری برای فرد به کار شاقی بدل شود و به علت خطاهای متعدد بسیاری از کارها مجدداً انجام گیرد . ضرب الاجلهایی که برای کارها تعیین شده به پایان رسیده و همین مسئله باز موجب افزایش استرس در فرد می شود بار کارهای نیمه تمام بیش از پیش بر دوشش سنگینی می کند و موقعیتش در محل کار سخت به خطر می افتد . خوب ! تعجب آور هم نیست که اعتماد به نفس و عزت نفس او هم به سرعت کاهش بیابد . فرد به زحمت می تواند پس از بی خوابی یک شب طولانی خود را از رختخواب بیرون بکشد و یک روز ملال آور دیگر را آغاز کند . پزشک قرصهای خواب آور و ضد افسردگی برای وی تجویز می کند . روانشناس تمرینهای آرمیدگی و مراقبه را توصیه می کند و فرد نیز برای خود نسخه دیگری می نویسد.(مثلاًچندین نخ سیگار در روز و ... )اما هیچ یک از اینها موثر نیست , او نیز همانند همه قربانیان استرسهای مزمن  در دورشکست به دام افتاده است . در این شرایط مدیریت زمان ضعیف - به علت عملکرد نامناسب - نتیجه ای به جز افزایش استرس و کاهش مجدد عملکرد نخواهد داشت .

پس چگونه می توان این دور باطل و سهمگین را که بالقوه مرگبار است در هم شکست . بعضی از معالجات نظیرآرمیدگی و مراقبه می تواند نتیجه بخش باشد .اما برای کاهش استرس باید گامهای مثبت تری در جهت کنترل بیشتر زمان برداشت . تنها از این راه است که می توان امیدوار بود که یک توازن صحیح و اساسی بین تقاضا ها و پاداشهای شغلی , خانوادگی , دوستیها , تفریحات و فعالیتهای اجتماعی برقرار می شود این موضوع بدین معنی نیست که سعی کنیم زندگی بدون هیچگونه استرسی برای خود بسازیم . حتی اگر این توقع قابل دسترس نیز باشد. که هرگز امکان پذیر نیست . زندگی این چنینی نیز کاملاً بی مزه و بی ارزش خواهد شد . با آموختن میزان مناسبی از برانگیختگی جسمی و ذهنی می توانیم هم سلامتی خود را تضمین کنیم و هم بازده خویش را بهبود بخشیم . خبر خوب دیگر این است که اگر چه استرس شدید مرگبار است , اما میزان درستی از آن می تواند محرک و مفید باشد .

 

فرایند کاهش استرس

 

برای کنترل مؤثر استرس فرد باید وارد موقعیتی که مشکلات را به وجود آورده شود و آنها را حل کند . شرایطی از قبیل برطرف کردن اختلافات ,مطالبه حق خود , مذاکره , مسافرتها , سخنرانی در جمع , ایجاد انضباط کاری در کارمندان و ...

گاهی اوقات اوضاع و فعالیتهایی که بیشترین استرس را ایجاد می کنند به طور رنج آوری همراه هم ظاهر می شوند. در مواقعی ممکن است قادر نباشید دقیقاً تصمیم بگیرید که کدام فعالیت , فرد یا شرایط خاص , این همه استرس تولید کرده است .

برای کنترل استرس به طور مؤثر درک شش عامل کلیدی زیر ضروری است :

1-     آگاهی: تضمین می کند که استرس قبل ا زشروع به رشد د رهمان ابتدا شناخته شود . با ثبت موقعیت های استرس زا اغلب می توان این آگاهی را بهبود بخشید اگر در مورد اینکه چرا بعضی از موقعیتها یا افراد موجب پریشانی شما می شوند شک دارید, می توانید با نوشتن « یادداشت روزانه استرس » در مورد احساستان به بصیرتهای بیشتری  دست یابید. به مدت پنج روز تمام وقایع , فعالیتها و موقعیتهایی را که در آنها مخصوصاً احساس فشار می کنید یادداشت نمایید . جزئیات این یادداشتها باید شامل موارد زیر باشد :

تاریخ و زمان , موقعیت احساسات , شدت احساسات .

2-     پیش بینی: این یادداشت روزانه به ما کمک می کند شرایط استرس زا را پیش بینی کنیم و بتوانیم آن را قبل از وقوع در ذهن خود مجسم کنیم . زمانیکه این تجسم در یک حالت آرامش صورت پذیرد روبرو شدن با آن اتفاق در زندگی واقعی بسیار ساده تر و موفقیت آمیزتر خواهد شد . تا آنجا که می توانید این تصویر ذهنی را با جزییات بیشتری تجسم کنید . به جای اینکه فقط آن راتجسم کنید سعی کنید گفتگو های آن صحنه را بشنوید و حس کنید . تجسم کنید که با این چالش با آرامش و اعتماد به نفس برخورد می کنید.

3-    اجتناب: ما می توانیم توانایی خود را در مقابله با استرس به داشتن پول در بانک تشبیه کنیم هر بار که از آن برداشت می کنیم از اندوخته آن کاسته می شود. اگر موجودی ما به طور مداوم تحت فشار استرس باشد مانند این است که بیش از حد از حسابمان برداشت کردیم , همانطور که صلاحیت مالی ما نزد بانک زیر سؤال می رود , سلامتی مان نیز به خطر می افتد. با اجتناب از موقعیتهایی که بدون دلیل شما را تحت فشار روانی قرار می دهد می توانید این منابع محدود را ذخیره کنید.

4-     ارزیابی : همیشه کاری که می کنید موجب استرس در شما نمی شود بلکه این میزان کوشش و تلاش شماست که عامل اصلی آن به شمار می رود . ما ممکن است استرس زیادی را به خاطر تلاش بیش از حد برای تکمیل پروژه ای که خودمان به خودمان و یا دیگران به ما تحمیل کرده اند وارد کنیم . در آخر روز پس از فشار زیادی که برای انجام کارها تحمل کرده ایم , به رختخواب می رویم نگران از اینکه آیا می توانیم بقدر کافی استراحت کنیم تا فردا مجدداً این مسابقه را ادامه دهیم یا نه . با تغییر اولویتها و مدیریت مؤثر زمان می توان به راحتی از دچار شدن به « بیماری عجله » اجتناب ورزید .

5-    قاطعیت : به همان نسبت که به حقوق دیگران احترام می گذارید از حقوق خود نیز دفاع کنید . راز قاطع بودن در داشتن اعتماد به نفس , عزت نفس و توانایی ارتباط زنده با احساسات واقعی خود در یک حالت آرامش و صداقت با خود است . انسانهای تسلیم پذیر تمایل دارند با پذیرفتن مسئولیت کارهای دیگران به خود فشارهای روحی بیهوده ای را وارد کنند. به خاطر ترس از ترد شدن همیشه « بله » می گویند , بیش از حد تلاش می کنند تا رضایت دیگران را کسب کنند یا کوشش می کنند انتظارات و توقعات بیجای دیگران را برآورده سازند.

6-     اقدام : مردم حتی زمانیکه از شرایط استرس زا آگاه هستند اغلب برای تغییر آن کاری نمی کنند . غالباً 72% مردها و 40% زنها تحت فشار روحی دائم هستند اما فقط تعداد کمی سعی در تغییر الگوی زندگی خود دارند . محتمل ترین نتیجه این امر درخواست داروهای آرام بخش از پزشک خود است . بجز بعضی از استرسهای سازنده , استرس یک خطر واقعی است که می تواند به سرعت به بیماری قلبی عروقی تبدیل می شود . این بیماری سندرم استرس تحلیل برنده یا  « Boss » نامیده می شود که منجر به بعضی عوارض از جمله :

( ضعف , خستگی مفرط , سوءظن و بدبینی , تحریک پذیری , افسردگی , روحیه پائین و احساس ناامیدی , سوء هاضمه درد عضلات ناحیه گردن و پشت , سر درد , افزایش مصرف سیگار , افزایش خودسرانه مصرف داروها ) می شود .




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
How much does it cost for leg lengthening?
شنبه 25 شهریور 1396 04:00 ب.ظ
Hi everyone, it's my first pay a visit at this website, and piece of
writing is really fruitful in favor of me, keep up posting these types of posts.
phone psychic reading
شنبه 18 شهریور 1396 11:20 ق.ظ
من اطلاعات مفید شما را در مقالات خود ارائه می دهم
من وبلاگ خود را نشانه گذاری می کنم و اغلب در اینجا چک کنید.
من کاملا مطمئن هستم که بسیاری از چیزهای جدید را در اینجا خواهید آموختم!
موفق باشید برای بعدی!
free std testing near me
جمعه 17 شهریور 1396 01:04 ب.ظ
بدیهی است که وب سایت شما مانند شماست
نگاهی به املایی که در چند پست شما وجود دارد. تعدادی از آنها با مشکلات املایی فراوانی دارند و من
در پیدا کردن آن بسیار پرخاشگر به اطلاع واقعیت و سپس دوباره من قطعا دوباره آمده است.
cheap psychic readings
جمعه 17 شهریور 1396 06:26 ق.ظ
سلام! من متوجه شدم که این تا حدودی موضوع است اما من
باید بپرسم آیا یک وبلاگ به خوبی ایجاد شده مانند شما شما نیاز به یک
مقدار زیادی از کار؟ من به نوشتن کاملا جدید هستم
هر روز من یک وبلاگ را در دفتر خاطراتم بنویسید.

من می خواهم یک وبلاگ بنویسم تا بتوانم به راحتی تجربه و افکار من را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارم.
لطفا اجازه دهید من بدانم اگر شما هر ایده ای یا راهنمایی برای صاحبان وبلاگ نویس مشتاق است.
متشکرم!
std screening
جمعه 17 شهریور 1396 02:09 ق.ظ
قدردانی از این پست آن را امتحان کنید
cheap telephone psychics
جمعه 17 شهریور 1396 01:42 ق.ظ
#tran
Thank you for the auspicious writeup. It in fact
was a enjoyment account it. Glance advanced to more
brought agreeable from you! However, how could we keep in touch?
foot pain
دوشنبه 13 شهریور 1396 02:42 ب.ظ
Hi, just wanted to mention, I liked this post. It was helpful.

Keep on posting!
chaturbatetokenshack.online
پنجشنبه 12 مرداد 1396 08:41 ب.ظ
This is very interesting, You are a very skilled blogger.
I've joined your rss feed and look forward to
seeking more of your magnificent post. Also, I have shared your site in my social networks!
Helen
جمعه 16 تیر 1396 06:42 ب.ظ
Hi there, after reading this remarkable post i am as well
glad to share my knowledge here with colleagues.
Tatiana
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:01 ق.ظ
Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.

I'll be sure to bookmark it and return to read more of your useful info.
Thanks for the post. I'll definitely return.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر