تبلیغات
كارشناسی تكنولوژی وگروههای آموزشی شهرستان سراوان - الگوی حل مسأله (problem-solving model)

الگوی حل مسأله (problem-solving model)

تاریخ:پنجشنبه 4 آذر 1389-07:07 ب.ظ

الگوی حل مسأله (problem-solving model):
در این الگو، شاگردان با بهره گیری از تجارب و دانسته های پیشین خود، درباره رویدادهای محیط خود می اندیشند تا مشکلی را که با آن مواجه شده اند به نحو قابل قبولی حل کنند.

ویژگی های الگوی حل مسأله:
1ـ مراحل اجرا در الگوی مسأله:

الف) طرح مسأله یا بازنمایی مشکل: مسأله را از راههای مختلف می توان در ذهن شاگردان ایجاد کرد. قبل از طرح مسأله باید به خصوصیات فراگیران نظیر سن، میزان تحصیلات، رشد ذهنی و عاطفی، ویژگیهای فرهنگی، شرایط اجتماعی و اقتصادی و ... توجه کرد.
ب) جمع آوری اطلاعات: منابع گردآوری اطلاعات باید از نظر علمی معتبر باشند و اطلاعات جمع آوری شده باید با توجه به معیارهای صحیح وعلمی طبقه بندی شوند.
ج) ساختن فرضیه، منظور از فرضیه سازی، پیش بینی راه حلهای احتمالی و حدسی برای حل مسأله است. شاگرد برای ساختن فرضیه ناگزیر است به تفکر بپردازد و برای حل مسأله چندین راه را برمی گزیند.
د)آزمایش فرضیه: فرضیه، حدسی است که براساس اطلاعات پیشین و شواهد موجود، در برخورد با دنیای خارج، در ذهن شاگرد شکل می گیرد.
ه) نتیجه گیری، تعمیم و کاربرد: فرآیند حل مسأله، باید به نتیجه منتهی شود. بدون نتیجه گیری مسأله حل نخواهد شد.
 



  2- چگونگی کنش و واکنش معلم نسبت به شاگردان در الگوی حل مسأله:

معلم نقش راهنما را در فرآیند تدریس بازی می کند. روش کسب اطلاعات را به شاگردان می آموزد. در این الگو علاقه و رغبت و توانایی همواره مورد توجه است و محتوی آموزشی از پیش تعیین شده نیست. در آموزش از انگیزه های درونی استفاده می شود. شاگردان دائماً با معلم در ارتباطند.  



  3- روابط میان گروهی در الگوی حل مسأله:

در این الگو، همه شاگردان با معلم در ارتباطند. ارتباط دو جانبه است: گاهی به صورت فردی و گاهی به صورت جمعی نقش معلم، نقش مشاور و راهنماست. ارتباط اعضای کلاس براساس احترام و محبت متقابل است.  



  4- منابع و موقعیت در الگوی حل مسأله:

عواملی چون معلم، کتاب درسی، کتابخانه، فیلم، موزه و ... می توانند منبع دریافت اطلاعات باشند. فعالیتهای آموزشی منحصر به کلاس درس نیست.  



  محاسن و محدودیتهای الگوی حل مسأله:

در این الگو، شاگرد فعال است، احساس مسئولیت بیشتری می کند، هنگام موفقیت یا شکست، خود را مسئول می داند نه معلم را، رشد شاگرد هدف اصلی است. روح پژوهش و انتقادگری را پرورش می دهد و شاگرد فردی خلاق و نوآور خواهد بود.
در مورد محدودیتها می توان به: این الگو به معلمان قوی و باتجربه و پژوهشگر نیاز دارد. امکانات فراوانی را می طلبد. تعداد شاگردان در هر کلاس محدود است و بطورکلی تعداد شاگردان، در هر کلاس نباید از 20 نفر تجاوز کند.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
How do you get rid of Achilles tendonitis?
جمعه 24 شهریور 1396 08:36 ب.ظ
I am genuinely thankful to the holder of this site who has shared this impressive article at at this time.
What do eccentric heel drops do?
جمعه 6 مرداد 1396 10:28 ب.ظ
Hi there! I know this is kinda off topic nevertheless I'd figured I'd ask.
Would you be interested in trading links or maybe guest
authoring a blog article or vice-versa? My website
goes over a lot of the same subjects as yours and I think we
could greatly benefit from each other. If
you are interested feel free to send me an email.
I look forward to hearing from you! Excellent blog by
the way!
eleonoraesterline.jimdo.com
شنبه 31 تیر 1396 12:58 ق.ظ
Your style is very unique in comparison to other
people I have read stuff from. I appreciate you for
posting when you've got the opportunity, Guess I will just book mark
this blog.
delisadiruzzo.jimdo.com
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 03:43 ب.ظ
If you want to take much from this piece of writing then you have to
apply these strategies to your won website.
manicure
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 12:49 ق.ظ
Pretty great post. I just stumbled upon your blog and
wanted to say that I have truly loved surfing around
your blog posts. After all I'll be subscribing to your feed and I hope you write once more soon!
manicure
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 01:49 ب.ظ
You have made some really good points there. I looked on the net for more info about the issue and found most people will go along with your views on this web site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر